تیم امنیت سایبری حامیان ولایت

اللهم إیّاک نعبد و إیّاک نستعین

تیم امنیت سایبری حامیان ولایت

اللهم إیّاک نعبد و إیّاک نستعین

تیم  امنیت سایبری حامیان ولایت

تیم امنیت سایبری حامیان ولایت در سال 1392 فعالیت خود را در زمینه های هک و امنیت آغاز کرد و به زودی به کمک کاربران فعال و مدیران لایق یکی از بزرگ ترین انجمن های هک و امنیت ایران خواهد شد . تیم امنیت سایبری ولایت فقط جهت اشنایی و بالا بردن سطح اطلاعات هم وطنان عزیزمان در زمینه ی هک و امنیت و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. گروه ما از همین جا اعلام می دارد که هدف ما ارتقای امنیت سایت های ایرانی است وبه هیچ عنوان به سایت های ایرانی حمله نخواهیم کرد و هرگونه حمله ای بنام تیم ما، مورد تایید گروه ما نیست.

پیوندهای روزانه

۱۵۰ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

اگر کامپیوتر شما به اینترنت وصل است همواره در معرض انواع تهدیدات هستید. به عنوان رایج‌ترین مورد می‌توان به امکان آلودگی دستگاه‌ به انواع ویروس‌ها و کرم‌هایی که از طریق اینترنت توزیع می‌شوند اشاره نمود. نرم‌افزارهای جاسوس نمونه دیگری از این دست برنامه‌ها هستند که بر روی دستگاه قرار گرفته، فعالیت‌های کاربر و همینطور اطلاعات شخصی مانند گذرواژه‌ها، اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری و ... را ثبت کرده و به منتشرکنندگان خود گزارش می‌دهند. نفوذ در سیستم‌های کاربران و انجام اعمال نامطلوب آنان از جمله موارد دیگری است که کامپیوترهای متصل به اینترنت را تهدید می‌نماید. نفوذ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و در بسیاری از مواقع کاربر متوجه این مسئله نمی‌شود. حتی بعضی از نفوذگران ردپای خود را هم پاک می‌کنند به نحوی که حمله به سیستم قابل آشکارسازی نیست. 

 

  • مدیرکل

دنیای هکرها

مدیرکل |

قصد داریم با شما در مورد هک و هکرها صحبت کنیم. اوایل برنامه‌های کوچکی توسط برنامه‌نویسان بنام “Hacks” نوشته می‌شد که شوخی‌های بی‌ضرر، دسترسی‌های بی‌اجازه و برگرفته از احساس جلوی من حصار نکش بود، اما اکنون تبدیل به زیان‌های جدی شده است که به سیستمها وارد می‌شود. بهرحال در بعضی اوقات، هکرها برای سازمان‌ها مفید هستند و بعنوان محافظ عمل می‌کنند. بد نیست که با فرهنگ و برنامه‌های این گروه از افراد آشنا شویم. بنابه تعریف، آنها افراد یا گروههایی از افراد با انگیزه‌های متفاوت هستند که امنیت یک سازمان یا یک فرد را به مخاطره می‌اندازند. آنها کاوشگران قلمروهای جدید هستند. بعضی برای منافع شخصی و بعضی برای سودرساندن به دیگران. اطلاع داشتن از تاریخ هک راه و آینده احتمالی آن را مشخص می‌کند. مطالعه در مورد هکرهای برجسته و داخل‌شدنهای بی‌اجازه آنها به سیستمها به افزایش آگاهی در این مورد کمک می‌کند.

هکرها کیستند؟

اصطلاح هک  ”به میانبر ایجاد شده در یک برنامه برای انجام سریعتر کار، اشاره می‌کند. (این تعریفی است که با پیدایش این کلمه همراه آن بوده است.) طبق یک خرده‌فرهنگ، هکرها سعی در پنهان کردن هویت واقعی خود می‌کنند، هرچند مطالعات نشان داده است که بعضی از آنها از تحسین‌شدن بدلیل ماجراهایی که بوجود می‌آورند، لذت می‌برند. بیشتر آنها از اسامی مستعار مانند Hackingwiz یا Hyper Viper  استفاده می‌کنند. آنها خود را افراد ماهر و هنرمندی می‌دانند که گاهی  خود را از ویروس‌نویسان جدا می‌کنند. در حقیقت، برای مشخص‌کردن یک هکر، تعریف مشخصی وجود ندارد. آنها دارای زمینه‌های متفاوتی هستند و دلایلی که پشت هک وجود دارد گستره وسیعی را می‌پوشاند، اما باعث تهدیدهای مشترکی می‌شوند. هکرها افراد باهوشی هستند و از اینکه کامپیوترها را به انجام کاری که دوست دارند وامی‌دارند، لذت می‌برند.

  • مدیرکل

از زمانی که [1]PI گوگل را به عنوان نامزد دریافت جایزه «برادر بزرگ» در سال ۲۰۰۳ میلادی معرفی کرد، بحث‌های زیادی بین مخالفان و موافقان گوگل درگرفته است. PI‌ که سازمانی مستقل و غیر دولتی است در زمینه حفظ حریم خصوصی فعال است و هر ساله جایزه‌ای را به فعالترین افراد یا موسساتی که در زمینه نقض حریم خصوصی تلاش می‌کنند، اعطا می‌کند. برادر بزرگ عنوانی است که از نام رمان ۱۹۸۴ برگرفته شده است. در این رمان جورج ارول جهان را در سال ۱۹۸۴ به تصویر می‌کشد و برادران بزرگ را به عنوان ناظر اعمال مردم معرفی می‌کند.

 

لوگوی گوگل

 

  • مدیرکل

چه چیزی ویروس نیست؟!

 

بدلیل سوء شهرتی که ویروسهای کامپیوتری کسب کرده‌اند، به آسانی هر مشکل کامپیوتری بر گردن ویروسها انداخته می‌شود. در این مقاله در ابتدا به بعضی موارد و مشکلات که ممکن است دلیلی بغیر از ویروس داشته باشند، اشاره می‌شود:

·   مشکلات سخت‌افزاری: ویروسی وجود ندارد که بتوانند به بعضی از قطعات سخت‌افزاری مانند چیپ‌ها، بردها و مونیتور آسیب برساند.

·   صدای بوق در هنگام راه‌اندازی کامپیوتر بدون تصویر: این حالت معمولا بدلیل یک مشکل سخت‌افزاری در هنگام روند بوت رخ می‌دهد. به مستندات کامپیوتر خود برای فهمیدن معنی انواع بوقها در هنگام بوت مراجعه کنید.

·   کامپیوتر کل ۶۴۰ کیلوبایت اول از حافظه را نشان نمی‌دهد. این می‌تواند نشانه ویروس باشد، اما قطعی نیست. بعضی از درایورهای سخت‌افزار مانند مونیتور یا کارت SCSI ممکن است بخشی از این قسمت از حافظه را استفاده کنند. به سازنده یا فروشنده کامپیوتر خود مراجعه کنید تا دلیل این امر را بفهمید.

·   دو برنامه ضدویروس نصب‌شده دارید و یکی از این دو، ویروسی را گزارش می‌کند: در حالیکه که این می‌تواند نشانه ویروس باشد اما ممکن است امضا یا اثر یکی از این ضدویروسها در حافظه باشد که توسط دیگری به صورت ویروس تشخیص داده شده است.

·   در حال استفاده از Microsoft Word  هستید که Word‌ به شما گزارش وجود یک ماکرو در یک فایل را می‌دهد. به این معنی نیست که ماکرو  ویروس است.

·   یک فایل یا سند خاص را نمی‌توانید باز کنید: این الزاما نشانه وجود ویروس نیست. امتحان کنید که آیا می‌توان فایل دیگر یا نسخه پشتیبان همین فایل را باز کرد. اگر بقیه باز می‌شوند، امکان خراب بودن فایل اولیه وجود دارد.

·   برچسب روی هارد تغییر کرده‌است. هر دیسک اجازه داشتن یک برچسب را دارد. می‌توانید توسط DOS یا Windows به یک دیسک برچسبی اختصاص دهید.

·   هنگام اجرای ScanDisk ، آنتی‌ویروس نورتون یک فعالیت شبه‌ویروسی را گزارش می‌کند. دو راه حل در پیش‌رو دارید:

o  Auto-Protect نورتون را موقتا غیرفعال کنید و ScanDisk را اجرا کنید.

o  Optionهای ScanDisk را در هنگام اجرا تغییر دهید.

در حقیقت، موارد فوق تنها چند مورد از تصورات اشتباه در مورد ویروس‌هاست.

 

 

  • مدیرکل

چگونگی قرارگرفتن نرم‌افزار جاسوسی روی کامپیوتر  و روش مقابله به آن

تنها مساله در مورد نرم‌افزار جاسوسی این نیست که چه مدت روی کامپیوتر شما قرار داشته و چه قصدی دارد، بلکه فهمیدن اینکه چگونه و از کجا این برنامه وارد کامپیوتر شما شده است، در درجه اول قرار دارد.

در شماره‌های (۱) و (۲) با نرم‌افزارهای جاسوسی و انواع‌ و عملکرد آنها آشنا شدیم. درست مانند علفهای هرز که بدون سروصدا هنگام قدم زدن در جنگل به جوراب شما می‌چسبند، هنگامی که مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید، نرم‌افزار جاسوسی خودش را مانند یک مسافر قاچاقی به کامپیوتر شما می‌چسباند! اما قبل از اینکه هرچیزی بتواند روی کامپیوتر شما نصب گردد، معمولا باید روی چیزی کلیک یا برنامه‌ای را باز کنید. در زیر چند تا از معمولترین روشهای مورد استفاده برای فریب‌دادن کاربران برای نصب نرم‌افزارهای جاسوسی بیان شده است:

·  بازکردن ایمیل اسپمی

·  کلیک کردن روی پنجره‌های بازشونده فریبنده

·  دانلود کردن رایگان برنامه‌ها، بازیها، ابزارها و غیره

·  برنامه‌های اشتراک فایل

·  مشاهده وب‌سایتهای ناجور!

·  نرم‌افزارهای اجرای فایلهای صوتی و تصویری آنلاین

درحالیکه حجم فراوانی از محتوا روی اینترنت قرار دارد که برای تماشای اعمال شما بصورت پنهانی طراحی نشده است، بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان یا ازرده‌خارج وجود دارد که بی‌سروصدا همراه با نرم‌افزار جاسوسی وارد کامپیوتر شما می‌شود. نرم‌افزار جاسوسی نه تنها علائق شما را برای تبلیغ‌کنندگان آشکار می‌سازد، بلکه می‌تواند منجر به افشای اطلاعات شخصی نیز شود. ببینیم نرم‌افزار جاسوسی چگونه روی هارددیسک شما قرار میگیرد و شما برای جلوگیری از آن چه می‌توانید بکنید.

اولا، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کاربران انجام میدهند این است که قبل از شروع گشت و گذار در وب تنظیمات سطح امنیتی خود را بسیار پایین انتخاب می‌کنند. سطح امنیتی پایین به تمام کوکی‌ها و برنامه‌های جاسوسی به سادگی اجازه ذخیره شدن در حافظه کامپیوتر را میدهد. کارهایی که شما می‌توانید برای دور نگهداشتن نرم‌افزارهای جاسوسی از سیستم خود انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • مدیرکل

جهت برقراری امنیت نسبی در Windows XP انجام دادن برخی تنظیمات و رعایت بعضی معیارها لازم است. این معیارها در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته قابل دسته بندی است. نکاتی که در زیر ذکر می شود برای نسخه Windows XP Professional بوده و برخی موارد ذکر شده در نسخه Home Edition قابل انجام نیست.

الف) معیارهای مقدماتی امنیتی

1- امنیت فیزیکی

واضح است که جلوگیری از دسترسی فیزیکی افراد غیر مجاز به کامپیوتر ضرروی است و نادیده گرفتن این امر واضح، صحیح نیست. واقعیت این است که بیشترین نفوذ ها به سیستمهای کامپیوتری از درون سازمانها، ادارات یا شرکتها اتفاق می افتد. قفل کردن در اتاقی که کامپوتر در آن قرار دارد، استفاده از قفلهای ویژه برای case، قرار ندادن کلید قفل در کنار کامپیوتر و ... از جمله مواردی است که رعایت آنها اولین سطح امنیت را فراهم می کند.

2- استفاده از قابلیت NTFS

همه درایوهای سیستم خود را بصورت NTFS در آورید. سیستم فایل NTFS سریعتر از FAT32 بوده، امکان مجوز گذاری برای فایلها و پوشه ها را فراهم می کند. همچنین می توانید با امکان EFS اطلاعات خود را به رمز در آورید. برای تبدیل FAT32 به NTFS می توانید از دستور convert.exe و یا نرم افزارPartition Magic استفاده نمایید. (برای استفاده از دستور convert در command prompt بنویسید: convert driveletter: /fs:ntfs)

3- غیر فعال کردن Simple File Sharing

بطور پیش فرض، Windows XP کاربرانی را که می خواهند از طریق شبکه به کامپیوتر متصل شوند، مجبور میکند تا از طریق کاربر Guest وارد شوند. یعنی اگر بدون استفاده از یک فایروال امن به اینترنت متصل شوید، تقریبا هر کسی می تواند به فایلهای share روی کامپوتر شما دسترسی داشته باشد. برای غیر فعال کردن Simple File Sharing مراحل زیر را دنبال کنید :

• به Start > My Computer > Tools > Folder Options  مراجعه کنید.
• دکمه
View را انتخاب کنید.
• در بخش
Advanced Setting علامت Use Simple File Sharing را بردارید و روی Apply کلیک کنید.

4- برای همه کاربران password بگذارید

یک نکته قابل توجه اینکه کاربر Administrator در بخش  ControlPanel > User Accounts  نمایش داده نمی شود و اگر هنگام نصب برای آن password تعیین نکرده باشیم، هر کسی به راحتی از راه دور یا نزدیک می تواند با مجوز administrator به دستگاه ما دسترسی داشته باشد. جهت گذاشتن password ، می توان از طریق زیر عمل نمود:

Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > System Tools > Local Users and Groups > Users

  • مدیرکل

انواع و اهداف نرم‌افزارهای جاسوسی مختلف

 نرم‌افزار جاسوسی هرچه نباشد، حداقل یک عامل آزاردهنده است که سرعت کامپیوتر را کم می‌کند، هارددیسک سیستم را بی‌جهت پر می‌کند و کامپیوتر شما را به هدفی برای تبلیغ‌کنندگان تبدیل می‌کند. فراتر از آگاهی از اطلاعات خصوصی شما، نرم‌افزار جاسوسی می‌تواند بعنوان ابزاری برای جرائمی مانند تقلب در شناسایی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه لیستی از انواع مختلف نرم‌افزارهای جاسوسی و هدفشان ارائه می‌شود.

ثبت‌کنندگان نشانی‌های وب و صفحات نمایش

  • مدیرکل

نرم‌افزار جاسوسی چیست؟

حتما تاحالا برایتان پیش آمده است که در حال کار با اینترنت ناگهان پنجره‌های مختلف زیادی بدون میل شما باز می‌شوند که اصطلاحا popup windows نام دارند و وقت زیادی را باید برای بستن آنها صرف کنید. اگر در آن موقع کم‌حوصله باشید سریعا از کوره در میر‌وید! این مطلب به شما کمک می‌کند که متوجه شوید این پنجره‌های مزاحم از کجا می‌آیند.

  • مدیرکل